Sunday, April 20, 2008

LET’S SHELVE ‘KETUANAN MELAYU’ ONCE AND FOR ALL

There is no `race’ in God’s eyes. All human beings are equal and are but His servants.

Consider this observation:

"The extinction of race consciousness as between Muslims is one of the outstanding achievements of Islam, and in the contemporary world there is, as it happens, a crying need for the propagation of this Islamic virtue."

This statement was made by a non-Muslim scholar.

To me, it does not matter who uttered those words, what is important is the value of the content. I find it highly relevant in our Malaysia -- forget `Ketuanan Melayu’, period!

And in Malaysia, if Melayu = Islam = Ketuanan Melayu, we are headed for the hellfire, bros and sis, for we have put ourselves as being superior to other races, but God does not recognize races, He recognizes good, fair and just human beings.

‘Ketuanan Melayu’ confirms that Malays are insecure. That feeling of insecurity is real but it is our own doing. A lot of times, we hear the Malays saying “Aku nak bagi project kat dia tapi takut dia tak deliver, so baik bagi kat Cina, sure deliver”. The Malays are the very people who would look up to the Mat Sallehs but at the same time scorn, “Ingat apa, Mat Salleh terror sangat ke?” Do the Malays strive to be as good or better as the Mat Sallehs, the Chinese, the Indians? No, most of the time, they coyly retreat, bask themselves in self-pity and blame others for their shortcomings.

Forget ‘Ketuanan Melayu’, fellow Malays. Let’s strive with all our fellow Malaysians to be good, fair and just human beings, God willing, our lives will be richer.

3 comments:

zack said...

obsolutely you right! as Khalifah on the earth of Allah. Everything got their right. No matter what. The solid of happening by Allah.

The incomers always looking for opportunity.The origin will be defensive. But dont forget all us got contribution in every owned manner to the name of Malaysia.

How to establish leadership in order to manage this country with multi races. We need strong and fair leader to manage this country. Should has basic, talent not try in error. Its right to everybody to be makmum but not everyone enable to be imam. Dont simply hold the post because of other factors rather then really qualify. You will answerable to Allah and peoples. Dont japperdise the post. You will suffer and the country will damages cause of irresesponsible leader.

Very important to every citizen to ensure their right to choose and reject in every election. The only Allah we can trust forever. Peoples always must be check and audit especially our leaders. "Dont like sokong bawa rebah"

zack said...

Monday, April 21, 2008
Forgive and forgiveness dalam isu ACA untuk siapa?
Perkembangan mutaakhir isu politik, ekonomi, sosial dan negara menarik minat pelabagai pihak. Dari Perlis sampailah ke wilayah Persekutuan Labuan. Terkini dari pengutip besi buruk dan kertas terpakai sampailah kepada tokoh korporat, intelek, politikus dan hampir seluruh rakyat malaysia amat tertarik dengan apa jua isu terkini pentadbiran dan politik negara. Perkembangan yang sihat bila rakyat tidak lagi berada dibawah tempurung UMNO yang meredhakan jiwa dan raga untuk diperintah sesuka hati oleh kerajaan BN.

Buletin TV3 21 April 2004 melapurkan Pak Lah berkata ACA (BPR) akan diletakkan di bawah satu suruhanjaya bebas bukan lagi di bawah SPA. Komen dari tokoh akademik dan korporat sempat dirakam dan dilapurkan. Antara komen yang menarik adalah dari tokoh korporat perbankan terkenal Datuk Nazir Tun Razak. Saya tidak pasti apakah rujukan yang kebetulan kepadanya atau sebagai backing atau sebagai maklumat intelek. Beliau memberi contoh kontroversi sebagai rujukan anti rasuah yang ditangani cara Hong Kong dan Singapura untuk diikuti Malaysia.

Sejarah negara bebeza. Hong Kong yang dipajak dari China berada dibawah penjajahan British sehingga tahun1997. Sebagai contoh kisah benar sejarah Lee Rock salah seorang ketua Polis di Hong Kong yang difilemkan boleh menjelaskan kepada kita betapa suasana rasuah di Hong Kong ketika itu. Kebanyakan polis Hong Kong ketika itu menaungi kongosi gelap dan maksiat. Dengan kebijaksanaan Lee Rock dari anggota polis biasa dia dinaikkan pangkat kepada salah seorang pegawai Polis Hong Kong. Banyak kumpulan kongsi gelap dapat dikawalnya. Rasuah bermaharajalela ketika itu. Lee Rock menjadi Ketua Polis yang sangat kaya dan berpengaruh hasil dari sumber wang haram(wang perlindungan dan rasuah) yang dikongsi hampir keseluruhan anggota polis. Sehinggakan ada anggota polis sendiri dan kongsi gelap sanggup bergelandangan kerana mempertahankan Lee Rock yang menghalal dan mengawal aktiviti kongsi gelap. Tidak kurang juga persaingan dalaman sesama polis untuk menguasai kawalan ke atas kongsi gelap yang menguntungkan.

Apabila Pentadbiran Hong Kong semakin moden, berpengaruh dan kuat, anti pencegahan rasuah (ICAC) dikuatkuasakan pada tahun1974. Ramai ditangkap, diturunkan pangkat dan dinasihatkan berhenti. Ada juga rekod kesalahan dipadam dan pelakunya dimaafkan. Lee Rock sendiri telah bersara dan terlepas dari sebarang hukuman dan dikhabarkan berhijrah ke Kanada. Ini berlaku pada lewat tahun 60 an dan awal 70 an . Jika tindakan diambil ke atas korup yang terancang, ia akan memenjarakan hampir keseluruhan anggota polis dan sebahagian besar pentadbiran awamnya. Kepada sesiapa sahaja yang berkidmat di dalam perkhidmatan penjajah seperti di Hong Kong walau sedikit sebanyak pasti ada semangat kebangsaan. Ia tidak seratus peratus menguatkuasakan peraturan dengan menekan rakyat sendiri. Ini kerana perkhidmatan awam zaman penjajah berikrar taat setia bukan kepada bangsa dan tanahair tetapi kepada Queen of England. Segala hasil mahsyul Hong Kong adalah hasil negara England. Sudah pasti selain ketamakan dengan mengamalkan rasuah, ia juga bersifat menolong anak bangsa dan pentingkan sendiri sendiri. Walau matlamat tidak pernah menghalalkan cara.

Jika hendak dibandingkan senario Malaysia yang merdeka pada 1957, iannya amat berbeza. Pada awalnya pentadbiran negara dibantu oleh pegawai British. Sehinggalah melepasi tahap berdikari. Negara ditadbir oleh anak watan yang berkhidmat untuk agama, nusa dan bangsa.

Malaysia juga berdepan dengan isu rasuah yang meliputi orang awam, anggota penguatkuasa, pentadbiran awam dan rasuah politik serta pilihanraya.. Ketamakan berlaku sehingga sehingga halal dan haram tidak diperdulikan lagi. Sebarang salah laku korup untuk termolok sendiri, penyokong, pak turut dan sebagai modal untuk kaya. Rasuah juga boleh digunakan sebagai perangkap untuk meluaskan pengaruh dan kuasa yang akan membeli apa sahaja. Bila tidak bersih senanglah teluq dipegang orang (sebab itu ada ayat sinis jawatan menteri kabinet disyaratkan untuk yang tidak bersih sahaja layak satu ketika dulu). Oleh itu sebarang salah laku korup atas angin, atau bawah karpet tidak boleh dilepaskan begitu sahaja. Dalam erti kata lain apakah wajar forgive and forgivenes begitu sahaja. Mungkin jika diambil kira dari projek bantuan nak repair bumbung atau nak buat jamban oleh kerajaan sampailah ke projek mega ada diantaranya yang perlu disemak semula kerana ada sebahagiannya ketelusan sentiasa diperkatakan. Projek bangunan membina pejabat kerajaan yang banyak dan kerap runtuh bumbungnya, lebuhraya MRR 2yang retak kontraktor dilepaskan tanpa tindakan sebaliknya contra projek kononnya untuk tampung kos repair yang meragukan banyak pihak. Isu permit teksi beratus -ratus kepada sesebuah syarikat,saham untuk anak menantu, permit bas awam terlampau banyak kepada sesuatu syarikat, syarat tanah kerajaan buat istana peribadi, projek Klang, pembelian senjata untuk pertahanan negara terlampau mahal, kos projek pembinaan kerajaan yang meningkat mendadak berbanding kontrak asal, Perwaja dan macam-macam lagi.

Ada sedikit benarnya korup perlu forgive and forgiveness ini. Ada yang bersalah korup makan seorang dan nak lepas diri. Ada yang kongsi dan ada yang makan ramai-ramai serta ada yang terbudaya begitu kerana ikutan. Wang ditabur untuk membelai dan meraih pengikut untuk kekal ber kuasa secara tunggal dalam berpolitik dan memerintah negara . Adakah mereka yang terdorong kerana budaya khalayak perlu juga dihukum? Atau apakah memilih mangsa bilis sahaja dan melepaskan jerung dengan ada yang forgive and forgiveness.

Sebenarnya dalam kontek Malaysia siapakah yang terpilih atau tersenarai untuk forgive and forgiveness seperti yang dimaksudkan oleh Datuk Nazir di dalam mencontohi Hong Kong. Kita boleh bersetuju dengan cara-cara suruhanjaya anti rasuah di Hong kong dan Singapura yang terbukti berkesan tetapi bukannya fogive and forgiveness dengan melepaskan jerung yang besar begitu sahaja. Derita rakyat dengan kos sara hidup yang tinggi, hak yang dimanipulasi dalam keadaan ekonomi Negara lembab harus ditangani segera. Hapuskan RASUAH!

Posted by zack at 5:48 AM 1 comments Links to this post
Saturday, April 19, 2008
Menu Babi setiap hari di TV 3
Saban hari Tv 3 menyajikan menu BABI pada buletin utama mereka.
Seketika nama babi disebut secara berlapik. Sebelum ini BABI disebut dengan nama yang berbunyi KHINZ....IR. Mungkin kerana pantun melayu akhirannya akan menuruti sebutan bunyi dihujung seperti bunyi KHINZ.....ir boleh merujuk kepada nama orang dan bermacam-macam lagi. Untuk mengelak silap sebut nama BABI ditulis dan disebut secara jelas. Nasib baiklah tapak projek di Kg Lambuk tidak diletakkan nama tertentu sebagai penghargaan kerana meluluskannya .... macam nama hospital atau apa saja... (supaya rakyat kenang jasa MB yang sign luluskan projek)

Apakah TREND baru TV 3 meletakkan ulangan promosi BABI sebagai menu buletin yang dihidangkan kepada pendengaran dan penglihatan penonton amat menyelerakan penerbit, pengarang, pembaca berita atau sesiapa sahaja (yang bersembunyi) disebalik perang saraf yang bermotifkan tertentu. Apakah istilah BABI secara maksimum apabila kita marah kepada seseorang.

Bagi yang agak islamik dan fobia akan terasa loya serta jijik bila benda yang dianggap najis tersentuh serta haram dimakan seperti BABI disebut berterusan. Ada istilah BABI digunakan untuk memaki hamun apabila sesorang yang marah dan tidak terkawal...... Antaranya BABI tak guna punya........Apakah kerana BN marah kerana kalah, BABI pun dijadikan isu.

BABI adalah sebahagian lauk asasi kepada mereka yang sewaktu dengannya. Mengapa kita menghalang hak mereka. Amat wajar penternakan moden, terancang, tertutup dan selamat dilakukan. Memindahkan kandang yang tidak terurus dan berterabur di serata tempat adalah lebih baik. Bukannya macam MELAKA yang hangat-hangat tahi BABI. Bila hujan busuklah sangat. Bila lagi nak uruskan secara selamat?

Ketua kampung LAMBUK pula wajar ditawarkan jawatan pemberita sambilan oleh TV3. Muka dia pun dah popular sejak rancangan PROJEK BABI menjadi sebahgian date line. Skrip yang disampaikannya semakin kemas dan teratur. Era kerajaan BN beliau boleh mempengaruhi orang kampung sehingga rancangan kandang BABI moden besar-besaran dipersetujui tanpa sepanduk dan bantahan orang ramai. Sepatutnya orang kampung LAMBUK melondeh ketua kampung ini supaya nampak panau atau kurap jika ada. Bersenang lenang pergi makan angin sampai JERMAN, bila pulang bersetuju tanpa bantahan. Kini berubah pendirian pula. Persetujuan sudah termaktub dengan kerajaan BN. Tapak projek sudah tersedia, apa lagi yang boleh dilakukan........Mungkin selepas BABI dikeluarkan dari sini ia akan disebut BABI LAMBUK.

Bolehkah keputusan bekas kerajaan BN SELANGOR dimuntahkan kembali. Apakah kerana nak tutup tembelang, KHIR TOYO melempias balas. Apakah ini strategi menekanan terhadap kerajaan PAKATAN RAKYAT supaya mesti melaksanakannya. Ini kerana segalanya telah diatur sehingga terbias cerita keterlibatan bukan cina mendapat keuntungan dari projek BABI. 2 faktor ini perlu diperhalusi. Apakah ini juga strategi supaya dokumen rasmi kerajaan didedahkan supaya boleh timbul kesalahan terhadap akta OSA.

Buletin TV3 24.4.2008 memetik Khir Toyo menganjurkan pendengaran Awam. Agak aneh dan lucu macam Pak Lah menyebut akan kaji semula RMK 9 (kerana budget disebabkan harga minyak mentah yang dieksport naik cuma harga minyak import kekal.)
Eloklah kerajaan PAKATAN RAKYAT "WARTAKAN" dulu concern dokumen yang ada dan publishkan pada rakyat supaya dapat melihat MB mana yang luluskan projek ini.

Kepada kerajaan PAKATAN RAKYAT, INI ADALAH TANGGUNGJAWAB KEPADA RAKYAT, kepada bekas kerajaan BN Selangor kalau projek diteruskan spekulasi menekan akan berterusan dan kalau dibatalkan ape la pulok?

Posted by zack at 7:37 PM 0 comments www.survivalperjuangan.blogspot.com

zack said...

Helah atau fakta isu kenaikan harga barang

Ekonomi kapitalis yang rata-rata dimonopoli oleh Yahudi hampir ke seluruh dunia bakal memberi musibah kepada penduduk planet bumi ini. Setelah isu perang dingin, kemelesetan ekonomi, pasaran matawang, perang teluk, perang menentang keganasan dunia, penaklukkan Iraq dan Afgan, minyak,dan terkini isu harga barang makanan asasi.

Amat mudah spekulator yang menjadi penjarah ekonnomi dunia seolah mencipta isu untuk mendapat manafaat keuntungan atas kesengsaraan orang lain. Pokok kepada isu ini adalah ketamakan manusia mengambil kesempatan cara mudah mengaut untung dengan mengorban manusia lain.

Kini nilai U.S Dollar semakin merosot.Dunia pula semakin yakin dengan matawang Euro.
Selama ini Amerika syarikat bertahan kaya hanya kerana wang kertas mereka diperdagangkan ke serata dunia.

Pelabur dan penyimpan dana dari dunia islam khususnya Timur Tengah serik dengan apa yang di lakukan Amerika Syarikat.


Ahli bijak pandai mereka menciptapelbagai isu untuk menghalalkan pemerasan ke atas dunia. Harga makanan dimanipulasikan setelah kawalan ke atas matawang dari diapung atau dianiagakan di pasaran hadapan di kuatkuasakan di kebanyakan negara yang menjadi mangsa pada 10 tahun yang lepas.

Ketika ini dunia bukan berhadapan dengan bencana iklim dan cuaca yang serius sehingga menyebabkan pengeluaran makanan terjejas. Makanan dan wang tetap merupakan elemen utama kehidupan dalam apa juga keadaan.

Isu ciptaan ini seolah mengambil kesempatan ke atas negara yang mempunyai sistem atau keadaan politik, pentadbiran dan pemerintahan yang lemah. Bagi negara-negara yang baru merdeka, dibelenggu masaalah dalaman seperti konflik politik, perang saudara, rampasan kuasa dan pemerintahan yang tidak stabil adalah mangsa utama.

Situasi seperti ini cuba mencipta suasana yang tidak menentu. Suasana panik boleh mencetuskan penentangan terhadap dasar sesebuah kerajaan yang mengakibatkan kacau bilau dan memudaratkan rakyat sesebuah negara khususnya yang bergantung kepada bantuan program makanan sedunia.

Rakyat sesebuah negara cuba dialihkan dari isu sebenar. Pokoknya (kelapa sawit tidak cukup untuk jadi Bio diesel) isu minyak yang cuba dimanipulasikan oleh kebanyakan negara. Dalam harga minyak yang meningkat penyampaian dan penghantaran stok barangan menjadi sukar. Sikap pembekal dan peniaga yang tamak menyorok stok menambahkan tekanan kepada isu ini. Harga barang juga menjadi mahal. Tekanan kepada penduduk yang miskin cukup kuat sehingga mencetus bantahan terbuka yang meninggalkan rasa panik kepada penduduk negara lain.

Malaysia yang tidak menerima bantuan program makanan sedunia secara langsung tidak boleh menggunakan isu ini untuk mengubah perhatian rakyat terhadap kenaikan harga barangan makanan khususnya beras. Berterus terang sahaja harga minyak adalah isu utama bagi negara kita bukannya sumber bahan makanan.

Persidangan intelek yang dibuat seolah blue print kepada dasar kerajaan. Usul yang dikemukakan oleh ahli panel tidak wajar sama sekali. Berjimat cermat dalam apa juga keadaan memang dituntut setiap masa bukannya beli dan makan apa sahaja apa yang mampu. Kalau bahan makanan asas seperti beras, gula, tepung, minyak masak, susu (yang dibuat dari minyak sawit bukannya susu asli), bahan api dan air tidak dikawal dan dikuatkuasa tiada maknanya. Buatlah dasar apa pun jalan keluarnya bukan mengatasi tetapi sekadar mennyesuaikan keadaan semata-mata.

Media massa pula mengembar-gemburkan panik kenaikkan harga atas arahan, restu atau sekadar ikutan kepada pembawaan isu semata-mata.
Ada peniaga terpaksa bertindak dan tidak kurang pula yang mengambil kesempatan
Sudah tibanya masanya kerajaan mengkaji dan berbuat sesuatu terhadap PETRONAS. Kesan dari kenaikan harga minyak telah memberi keuntungan yang lumayan yang patut dinikmati oleh siapa? Kenaikan dan keuntungan langsung harga harga minyak adalah hasil negara yang patut dinikmati rakyat secara langsung. Bukannya untuk mereka bermewah-mewah dengan perbelanjaan yang lumayan serta penajaan yang bukan sedikit jumlahnya. Menjadikan PETRONAS konglomerat antarabangsa yang menguntungkan juga penting sebagai usaha menghadapi kekurangannya minyak mentah dimasa akan datang.

Saranan supaya rakyat rajin bekerja seolah menafikan usaha mereka selama ini dengan mengalih isu secara mudah. Permit mengimpot dan mengambil pekerja diberi sewenang-wenangnya yang menguntung pengusaha sahaja. Kesan kepada rakyat tempatan tidak banyak peluang yang tinggal.

Monopoli pengimport bahan makanan tunggal patut dihentikan. Kuota import, seperti kuantiti dan persaingan harga seperti beras tempatan yang akan memberi kesan kepada penanam dan pengilangnya tidak boleh dinafikan begitu sahaja. Sudah tiba masanya negara mempunyai bank stok penimbal untuk menghadapi suasana sukar. Walau setiap isu ekonomi dan minyak sering kepalai oleh Amerika Syarikat mereka sebenarnya telah bersedia dalam apa juga keadaan. Kita bukan belajar setelah ditimpa masalah tetapi belajar bagaimana menghadapi dan menanganinya.